“..memang hidup tak seindah, tak sesempurna kisah dongeng novel-novel islamik. Tapi sekurang-kurangnya aku mahu cuba juga untuk menjadi yg terbaik setakat termampu dalam kisah hidup aku sendiri...”
0

Say No!!

Assalamualaikum..kabare??



dah lama tak jenguk mr blog aku ni..hopefully sihat2 la yer..
hari ni 12 Feb 2011..hmm..if duk tenung2..
lawa jugak kan tarik hari nie??not bad la kan..
lagi dua hari nak masuk 14 Feb 2011..
korang mesti taw sgt kn pasal 14 Feb nie kan..
ye..btol dh pew yg korang assume tu..hari kekasih a.k.a Valentine's Day..
bagi yg non-muslim wajib la kan dorang celebrate dgn mcm2 cara
and aku pun taw org Islam haram sama sekali sambut Valentine's Day..
dari pew yg aku baca..Valentine's Day tu sebenarnya
ada 3 versi..

Versi 1
pasal seorang paderi, Pedro St. Valentino yg perjuangkan agama kritian
hingga dibunuh pada 14 Feb kerana sebarkan ajaran yg bertentangan..
and that's why org Kristian mengambil sempena 14 Februari
untuk merayakan hari kasih sayang bagi memperingati hari kematian St. Valentine.

Versi 2
St. Valentine dibunuh kerana mengahwinkan ramai pemuda secara rahsia
sedangkan undang-undang Rom pada ketika itu
menghalang pemuda-pemudanya berkahwin dan berkeluarga.
Mereka dikerahkan untuk menjadi tentera sahaja.
Perbuatan ini mendatangkan kemarahan Raja Rom
dan ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung pada 14 Februari 269 Masihi.

Versi 3
Ia dirayakan sempena kejatuhan Islam di Cordova, Sepanyol.
St. Valentine merupakan orang yang memainkan peranan penting
dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu.
Dengan jasanya itu, Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat.
14 Februari 1492 adalah tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol
dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang
kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.
Just imagine, kalau kita meraikan hari ini,
ofcos ia menandakan kita sendiri merayakan kejatuhan agama Islam sendiri.

Plus,yg baru aku baca,
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam Malaysia
kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan:

“Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.

aku bukan nak memandai or ckp syok sendiri..
tapi kan aku rasa
out of the mind if a girl give her virginity
to her bf as a present for Valentine's Day..
yela, we have pride..
jgn nak suka2 serah diri kat laki
especially laki hidung belang yang cm rimau tuh..hahaha
now,
kat college aku pun dah upgrade new rule
which is zero coupling..
pulak tu, kat kolej aku 97 percent Muslim..
memang patut la kan..
if ade jew couple yg duk berdua2an
automatically,nama terus submit kat admin
sebagai nk elak dorang wt yg pelik2 sempena Hari Kekasih ni..
ape tidaknya,if dah berdua-duaan
muncul la yang ketiga
yang men'mutiple'kn nafsu..btol tak?

ni pun sebagai peringatan untuk diri aku..
moga2 Allah lindungi aku daripada hal yang sedemikian..
wallahualam bisawwab..




0 comments:

Back to Top