“..memang hidup tak seindah, tak sesempurna kisah dongeng novel-novel islamik. Tapi sekurang-kurangnya aku mahu cuba juga untuk menjadi yg terbaik setakat termampu dalam kisah hidup aku sendiri...”
0

Salam Maulidur Rasul..

Assalamualaikum fren et al..
Salam Maulidur Rasul semua..


Lambat sehari wish ye,bese la tenet xde..if ade..slow,kalah kura-kura kot..
Yeay..semalam cuti lagi..public holiday..peristiwa yang bersejarah dalam kalendar Islam..
Tak nak cakap pasal hari ni but..its  all about yesterday..

Semalam,15 Februari bersamaan 14 Rabiulawal 1432h..
merupakan kelahiran junjungan besar umat Islam sekalian alam..
juga  rasul terakhir  yang tercatat dalam Islam..
Muhammad nama diberi..piatu ketika menjengah ke dunia..
itulah baginda Rasulullah s.a.w..
Semalam jugak,aku kuar dengan kengkawan aku...saje jejalan..
Pagi semalam tu, redup and cerah jew..then,hujan rintik2..hujan rahmat,bisik hatiku...
Masih bersemarakkah cinta kita terhadap baginda?
Sejauh manakah cinta kita terhdap Muhammad?
Sedangkan di saat kematian baginda mampir, Rasulullah masih memikirkan umatnya..
Mungkin peredaran masa di zaman global ini..
Menghakis ingatan kita terhdap peristiwa yang satu ini..
Mungkin mentaliti umat Islam sekarang terlalu moden..
Ada sesetengah pendapat kata, tak sambut pun ok, sambut pun ok..
tp bg personal view aku..bagus kalau sambut..yela, dapat memperingati baginda..
ofcosla,jumpa or tgk muka pun tak penah kan..
So, masa nilah kita nak kenal and tahu salasilah junjungan mulia kita..
Based on pada pengalaman aku, 
sambutan Maulidur Rasul ni lebih meriah
semasa aku primary and secondary school..
Aku ingat lagi masa tu,aku kena beratur ikut rumah sukan
and also pakai baju kurung kuning la
sebab rumah sukan aku warne kuning masa tu...
Then, kitaorang start perarakan sambil2 berselawat..
masa tu pagi la..lam around kul8 lebih2..
Kalo tengahari, maybe ade yang pengsan gamaknya..panas kan..
Tak silap aku masa tu pusing dua tiga kampung jugak la..
Yang lucunya kaum2 ibu yang berjawatan suri rumah sepenuh kat area kampung tu,
kuar tgk kami berarak..hahaha
Tgk cam tak berkelip jew..hahah..
Then, ble smapi skewl balik tu, aku and kengkawan masuk dewan..
ade ceramah..masa tu jugak terselit lah juga pertandingan nasyid sempena Maulidur Rasul..
Tapi aku tak ambik port pun..tukang tengok  jew..
yela,suara aku mmg mcm ‘buluh perindu’ kot..hahahaah
Tu cara sekolah dulu2 aku memperingati Rasulullah..
When masuk IPT nie..lain sikit..macam kureng sikti..
tak meriah mane compare semasa aku masih di sekolah dulu..malam semalam..


aku attend satu ceramah organised by MPP and MASSA (biro kerohanian g2 la).. 
start kul8 smpai 11mlm..3jam!!! hah? terkezzuuuuut?? 
Asalnya, assume smpai kul 11 jew tp ustaz make it short to 10 lebih..
yela,sebab keesokkannya ada kelas and anything else...
Plus, if ade ceramah or pape,maybe mase tu jela kot kita ingat and feel tentang sejarah baginda..
then, lepas abis terus hilang gitu..huhu..ni pandangan aku sendiri la..
sebab aku pun ade jugak la ciri2 gitu..tapi aku harap pew yang disampaikan oleh ustaz semalam,
akan jadi pedoman dan iktibar pada aku..InsyaAllah..


Wallahualam bissawab..salam maulidur rasul...






0 comments:

Back to Top