“..memang hidup tak seindah, tak sesempurna kisah dongeng novel-novel islamik. Tapi sekurang-kurangnya aku mahu cuba juga untuk menjadi yg terbaik setakat termampu dalam kisah hidup aku sendiri...”
2

Hati . .


Hati ini ALLAH yang berikan untuk kita,
hebatnya hati boleh berbicara tanpa suara,
hebatnya hati mampu menangis tanpa airmata...
Tapi janganlah lupa...
hebatnya hati juga boleh menghancurkan Iman kita.

Lemahnya hati dengan bisikan suara nafsu.

Jadi jagalah hati kita dengan sebaik-baiknya... 








p/s : hati tenang mengingati Allah swt. <3




3

Pengorbanan Si Ibu


*Sebagai Iktibar

Scarlett. Itulah nama bagi seekor ibu kucing yang amat berani, penuh kasih sayang dan sanggup menghadapi pelbagai kemungkinan. Mempunyai bulu jenis Calico, ia pernah menjadi tajuk perbualan utama seluruh dunia dalam insiden menyelamatkan lima ekor anak-anaknya daripada dijilat api kebakaran di tempat tinggalnya.

Mengimbau kembali kejadian ngeri itu, Scarlett tinggal di dalam garaj di Brooklyn bersama anak-anaknya. Ketika kebakaran itu berlaku, tiada ahli keluarga tuannya yang berada di rumah kerana mereka semuanya keluar bekerja. Setelah api dipadamkan, anggota bomba dapat melihat kucing itu dengan perlahan-lahan membawa anak-anaknya berusia empat minggu dari bangunan yang telah rentung, hangus dijilat api.

Keadaan Scarlett yang hangus teruk sangat menyayat hati mata yang memandang. Dalam keadaan telinganya yang terbakar, matanya yang melecur serta melekat dengan hidungnya, dengan penuh kasih sayang dia menyusun anak-anaknya seekor demi seekor agar selamat walaupun keadaan dirinya amat kritikal. Setelah memastikan kesemua anaknya selamat, ia rebah menyembah bumi lalu pengsan tidak sedarkan diri. (gambar 1 & 2)





Ahli bomba David Giannelli mengambil kesemua kucing-kucing itu untuk dirawat. Akhirnya, setelah dirawat, Scarlett kembali sihat. (gambar 3) Namun, parut di muka dan badannya tidak dapat dihilangkan. Selepas daripada itu, Scarlett dan anak-anak diambil semula oleh tuannya untuk dijaga.

Kini Scarlett telah tiada. Kejadian yang berlaku pada tahun 1996 banyak memberi pengajaran kepada kita tentang erti pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu walaupun ia hanya seekor haiwan.

P/S : Duhai Scarlett, dirimu merupakan contoh Ibu yang terbaik. Anak-anak dan keturunanmu pasti berbangga dengan pengorbanan yang engkau lakukan. Manusia yang MEMBUANG dan MEMBUNUH anak mereka perlu malu kepada kamu! Kamu hanyalah seekor haiwan namun hatimu lebih mulia dari manusia yang ramai berperangai seperti syaitan. Semoga kisah ini menjadi pengajaran dan tauladan kepada kita semua.

Dipersilakan SHARE ♥






0

Altar Cinta





Luruh hatiku menjadi puing-puing yang tandus
Kala terjatuh saatku jalan dalam kehidupan
Deras merayu kepada satu cinta abadi

Malam menjadi altar cinta yang lebih mendalam
Kesal bukan satu jawapan
Hanya cintaMu beri sayap

Tak mampu kuterbang tanpaMu
Ku lemah jauh dari cintaMu
Saat pedang takdir menghunus
Hanya Engkau sayapku







0

Cuma sebentar



Perempuan ini,
dia sedang tersenyum,
walhal hatinya menangis.

Cuba meneguhkan keyakinnya,
yang dia sebenarnya tegar,
lebih dari yang dia rasa.

Mendongak langit malam,
mengintai bulan,
sunyi sepi,
mengumpul kekuatan.

Ya Allah, bolehkah temani hambaMu ini?
Cuma sebentar.

:')
 
 
 
 
 
 
0

Ubatan Hakiki



Wahai hamba yang mukminin
Takdir itu Allah yang tentu
Bangunkan hati penuh yakin
Sakit dan sihat dari yang Satu

Dari rasa hati gelisah
Tenang tenangkan dengan pasrah
Kenangkanlah dosa yang sudah
Kepada Allah kita berserah

Dalam diam banyak istighfar
Solat taubat terus menerus
Harta yang ada banyak diinfak
Zikir pula janganlah putus



Jangan sekali berputus asa
Rahmat Tuhan luas tersedia
Kesembuhan kan berlaku jua
Alam syahadah atau alam baqa'

Kita ini yang bernama hamba
Pasti sekali melakukan dosa
Sakit itu gugurlah semua
Mudah-mudahan dikurniakan syurga

Berubat itu satu usaha
Hakikat sembuh dari yang Esa
Jangan sampai mensyirikkan-Nya
Dengan amalan yang diada-ada

Ubatan dan amalan perlu berhati
Moga sakit jadi kaffarah
Tauhid itu ubatan hakiki
Sembuh juga daripada Allah
0

Untunglah





Hati yg sering dilukai lalu sembuh
setelah dirawat dengan dzikir kepada Ilahi,
adalah hati yang indah, bercahaya
dengan kasih dan sayang dari
Yang Maha Rahman dan Maha Rahiim...

Walaupun luka masih ada,
 namun sifat sabar dan bersedia memaafkan 
menjadi 'antiseptik' yang menahan luka itu 
dari dijangkiti kuman dendam yang membawa derita berkepanjangan
 
Akhirnya, 
bersykurlah andai memiliki hati yang sering dilukai ,
kerana dengannya 
kita belajar menjadi seorang yang lebih mengerti, memahami dan menghargai..




 
0

Saya kuat!


"Apabila saya berpura-pura untuk menjadi kuat, tiada siapa yang melihat air mata tersembunyi saya kecuali Allah.

Apabila saya sedih dan memerlukan bahu untuk menangis, tiada siapa mendokong saya kecuali Allah.

Menyenangkan manusia adalah amat sukar, menyenangkan Allah adalah yang paling mudah.

Allahlah yang MAHA BESAR, Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, dan semua pujian adalah milikNya."
Jatuh cinta membuatmu kuat, patah hati membuatmu lemah..namun mampu bangkit dari patah hati itulah yang akan membuatmu lebih kuat lagi..♥
 
 
 
 
 
 
0

Wordless Wednesday : 2





p/s : courage :)


0

Diam

Selagi kamu mampu bertahan hanya dengan berdiam diri maka diamlah. Dengan berdiam diri itu sudah mampu membuktikan kamu kuat. -UAI





p/s : zip mulut :)


 
4

Sabar,sayangku..


Dunia tidak lama..
Bersabarlah duhai hati. Dunia ini sementara. Tidak kekal lama. Isi ujiannya pun tidak berkekalan. Hanyalah sementara. Hanya suatu persinggahan menuju perjalanan abadi. Bersabarlah duhai hati..Kita di dunia bukan untuk selama-lamanya..
Saat ini kamu bersedih..
Saat ini kamu kecewa..
Saat ini kamu menangis..
Saat ini kamu dibenci..
Saat ini kamu tidak diendahkan..
Sabarlah wahai hati yang terpilih..
Dia selalu ada untukmu..
Tidak akan membuatmu sedih..
Tidak akan mengecewakanmu..
Tidak akan membuatmu menangis..
Tidak akan membencimu..
Tidak akan tidak mengendahkanmu..



Bersabarlah duhai hati... Saat kamu lelah kerana tidak tertanggung dugaan yang menimpa..Sabarlah..kerana Dia  Maha Mengetahui..Mengetahui setiap butir bicara hati..Mendengar segala rintihan kata jiwamu..Tidak perlukan teman untuk memuntahkan patah kata kerana Dia Yang Maha Mendengar sudah memadai untukmu..Yang tentunya akan tetap setia mendengar luahan jiwamu..Yang selamanya akan mendengar curahan hatimu..Bukan temanmu yang hadir cuma sementara..
Disaat kamu tidak mampu lagi untuk menampung  segala kejerihan ujianNya, Dia melapangkan jalan untuk kamu rebah di teduhan kasihNya..Jalan yang diredhaiNya..Jalan yang menuntun kamu ke daerah syurga..
Bersabarlah duhai hati..kita di dunia ini tidak  lama..saat ini kamu letih menggalas dugaan hidup..Tapi di suatu saat nanti keletihan, kejerihan,tangisan serta kekecewaan akan berlalu pergi darimu..Di mana di saat itu,kamu dijemputNya pulang untuk berehat yang selama-lamanya di samping Dia, Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Pemurah..Allahurabbi..

Sabarlah sayangku..


p/s: tidak lama <3


0

Kisah cinta dua syuhada Syria



Dua orang pejuang jihad Syria ini iaitu Mahmoud Al-Halabi dan isterinya Nour Al-Hasan merupakan antara pasangan yang sama-sama berjuang di medan jihad menentang rejim Basyar.

Sebelum berkahwin, Mahmoud Al-Halabi pernah menjadi pemandu kepada salah seorang isteri menteri Syria. Manakala Nour Al-Hasan pula sebelum ini bekerja sebagai pendandan rambut di sebuah saloon wanita di wilayah Halab.

Mahmoud kini merupakan mujahidin barisan hadapan di Hayyu Sheikh Saed. Beliau sebelum ini pernah dipaksa keluar daripada Syria dan bersama-sama mujahidin di Libya. Disana beliau banyak mempelajari skill peperangan dengan mujahidin Libya.

Beliau kemudiaanya pulang ke Syria untuk bersama-sama kebangkitan rakyat Syria menjatuhkan Basyar Asad. Manakala Nour Al-Hasan pula sebelum ini merupakan anak kepada salah seorang pimpinan Parti Baath.

Nour pernah membuat satu akaun Facebook yang tidak dikenali dan menjadi aktivis sosial media. Beliau juga menggerakkan protes dan menyebarkan berita berkenaan kebangkitan rakyat untuk menjatuhkan rejim.






Selepas ayah dan abang Nour mengetahui berkenaan berita tersebut, Nour dibelasah sehingga cedera teruk dan terpaksa dibawa ke hospital. Berita tentang beliau menjadi perbualan ke seluruh kota, dan Mahmoud mengetahui tentang berita tersebut.

Nour dan Mahmoud menyertai gerak kerja protes menjatuhkan rejim dan kemudiaanya menyertai pasukan mujahidin mengangkat senjata menghadapi tentera rejim.

Mereka menyertai Briged Jabhah An-Nusrah dan merupakan mujahidin barisan hadapan dalam menghadapi rejim. Nour menjadi sniper yang handal setelah diajar oleh Mahmoud berkenaan penggunaan senjata dan sebagainya.

Mahmoud dan Nour berkahwin pada Julai 2012 dan menjadi pasangan suami isteri yang tangkas di barisan hadapan mujahidin menentang tentera rejim.

Cinta mereka bukan hanya sekadar melafazkan kata-kata cinta di bibir, tetapi dibuktikan dengan kesediaan untuk sanggup bersama di medan juang. Semoga Allah memelihara mereka berdua.



0

Dosa


Jika 'dosa' dipandang biasa, berhati-hatilah kerana mungkin hati kita diserangi 'virus' hitam yang bakal mengakibatkan nama kita tersenarai untuk menikmati kediaman 'neraka'.

Jika 'dosa' dipandang biasa, kita lebih mudah meremehkan amalan yang mampu memberikan 'pahala'.
Jika 'dosa' dipandang biasa, kita lebih mudah melihat orang lain dengan pandangan sinis, tatkala ada yang menegur kita mudah melenting.

Kerana apa?? Ini semua bermula dengan perbuatan 'dosa' yang mana memberikan kesan kepada hati manusia dengan 'virus' hitam dan seterusnya membuatkan kita dengan mudah menempah tiket kediaman di neraka. Astaghfirullah!!

Semoga Allah memberikan rahmat dan hidayahNya kepada kita untuk terus melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Tabrakallah. Wallahua'alam.







p/s: aku yang berdosa. 


 
0

Beauty is..


Beauty isn't about having a pretty face. It's about having a pretty mind, a pretty heart, and a pretty soul.





p/s : the true beauty is the beauty of the Allah swt. :)


"Sahara: Memang Tandus!"


Perkongsian yang bermanfaat dari Syabab Musafir Kasih

Sahara: sebuah drama bersiri terbitan Astro. Sebuah drama tipikal cinta Islamik yang berlangsung sekitar sekolah agama atau pesantren yang tak macam pesantren pun. Watak utama adalah gadis berpurdah sebagai retorikal dari kejayaan filem-filem Indonesia seperti Ayat-Ayat Cinta, drama terbaru Melayu "Warkah Cinta", dan lain-lain lagi. Tapi cerita ni lebih kurang drama Qalesya yang dibintangi Elfira Loy dulu-dulu, cumanya watak dalam drama SAHARA ni adalah watak orang-orang dewasa yang bercinta. Juga merupakan kesinambungan filem 7 Petala Cinta yang epic failed pada tahun terdahulu.

Dengan kata lain, drama ini cuma cedokan dari film indonesia dan drama-drama lain yang sedia ada. Cuma berbeza pada pelakon-pelakon sahaja. Apabila pengarahnya kurang kefahaman tentang Islam dan cara menyampaikan tanpa merujuk pada ustaz-ustaz yang bijak pandai dalam hukum-hakam, maka terhasillah drama sebegini yang ada 'kebocoran' dan 'kelompangan' di sini sana.

Apapun niat yang baik tidak menghalalkan cara. Baguslah untuk dakwah. Tapi caranya tidak berapa kena. Untuk bab cara ini, drama Warkah Cinta oleh Ustaz Ubaidillah Alias lebih baik jika dibuat perbandingan walaupun drama tersebut skripnya kaku dan pelakonnya tidak 'hidup', kerana dalam drama WC ada batasan-batasan yang tidak dilangkah oleh pengarah dan lebih menjaga imej Islam. Ada konsep tadarruj di situ.

Saya tidak mahu mengkritik, cuma menuliskan kembali sinopsis dari Episod 1 hingga 10 sahaja untuk dinilai. Actually, bukan semua scenes tu teruk. Ada pro dan kontranya. Ada yang baik, ada yang tak baik. Seperti yang saya kata tadi, cuma cara persembahannya sahaja tidak kena dengan tatacara syarak yang menyebabkan secara tidak langsung mencemarkan imej Islam, sekolah agama/pondok/pesantren, imej wanita berpurdah, imej ustaz-ustazah dan seterusnya imej masyarakat Islam. Ya lah, nanti orang bukan Islam tengok mereka akan kata, "Macam ni ke gambaran Islam? Teruknya."








[Sahara Ep.1]:

Tipikal cerita. Watak Izlan sebagai pemuda maksiat, playboy, loaded yang akhirnya berkenan pada Sahara si purdah, anak pemilik sekolah agama.

Scene dalam episod ni:
- Scena Sahara tersadung, kemudian cepat-cepat disambar hero siap pegang tangan. Tak tahannya lama gak tempoh duk macam tu.
- Pengenalan watak2 yang broken akhlak yang then akan dimasukkan ke sekolah agama. Bukan sekolah pondok. Macam sekolah agama swasta seliaan sendiri.
- Scene Izlan ke sekolah agama mengendap Sahara buka purdah pada calon2 lelaki (tiga orang) yang mahu meminangnya dan kagum dengan kecantikannya lalu jatuh hati. Tak tahulah sama ada tunjukkan wajah depan-depan ramai lelaki itu memang cara Islam atau tidak walaupun ditemani ayahnya.
- Izlan nak masuk sekolah agama sebab cintakan Sahara.

[Sahara Ep.2]: Watak hero masuk sekolah agama.

Kepincangan dalam episod ni: Berkumpul lelaki dan perempuan tanpa tirai. Ustaz dan ustazah boleh pula duduk dekat-dekat sekali. Terlalu banyak ruang pelajar lelaki dan perempuan boleh bertemu secara bebas dalam sekolah agama.

[Sahara Ep.3]:

Kepincangan dalam episod ini: Macam tak ada ustaz je untuk memantau pelajar lelaki. Mungkin watak ustaz belum ditonjolkan di episod ini. Kelihatan si ustazah sahaja yang sibuk kawal pelajar. Watak ustazah pun pakai tudung sanggul tinggi untuk episod awal-awal ni (mungkin baru permulaan siri, cuz next episod nampak lebih better), tak tudung labuh pun. Pelajar-pelajar perempuan pun seperti tak ada etika berpakaian. Pakai ikut suka sahaja. Bebas. Sepatutnya di sekolah agama, etika berpakaiannya lebih strict. No more tudung lycra melekap. Tudung ekspress juga yang jadi pilihan style dalam drama ni. Then, watak Sahara pun pakai purdah macam nak tutup tanak tutup je sebab batang hidung dia nampak 80% serta purdahnya kainnya nipis.

Ada lagi adegan tak munasabah, si hero pergi tempat heroin tengah sidai pakaian. Terbuka purdah dia. Berpaling tengok pada hero tanpa sedar purdah terbuka. Ada ke boleh tak tersedar purdah terbuka? Tudung pun berbekas sanggul juga cuz tudung tu jenis kain licin. Menampakkan kegatalan watak hero. "Biarlah saya dapat tengok mata dan muka."

[Sahara Ep.4]:

Episod ni counter balik episod sebelumnya bila pemilik sekolah mula membangkitkan soal disiplin dan peraturan sekolah agama. Menerangkan bahawasanya menjadi kesalahan besar masuk asrama puteri.

Scene yg berlaku dalam episod ni:-
- scene tarik purdah kasi nampak muka heroin (kena buli)
- scene ustaz ajar tentang al-Quran yang terkandung segalanya di dalamnya. Ilmu sains hanya menghuraikan isi al-Quran.
- kes pertemuan hero dan heroin yg jadi fitnah lalu dibawa berjumpa pengetua sekolah utk diambil tindakan disiplin.
- kes hero naik ke tiang menara speaker azan dan laungkan ucapan I love you pada depan semua orang and tanak turun selagi Sahara tak bagi jawapan utk luahan cinta dia. Ah bodoh semua ni. Scene ni kalau tengok memang memalukan sebab macam cerita Bollywood plak.

[Sahara Ep.5]:

Episod ni lak, bolehlah anda tengok lagi muka Sahara tanpa purdah. Scene dalam episod ni:-

- scene pelajar nama Mubarak (watak alim-alim kucing yang sentiasa bawa tasbih) duduk bersebelahan Balkis pelajar perempuan santai sahaja dalam sekolah agama berborak-borak berdua-duaan. Tapi apa nak hairan dan tak boleh kondem, sebab watak Balkis adalah watak perempuan yang masih tak tahu apa-apa tentang agama. Tapi Mubarak kan tahu benda tu tak baik, why dia tak buat juga?
- scene Balkis qasidah pakai kompang. Balkis gadis rock yang jahil agama guna kompang untuk mainkan lagu rock, boleh pula geng-geng qasidah yang tak jahil ikut je rentak dia siap tolong tepukkan kompang. Then, ustazah dia datang marah. Kenapa ditunjukkan macam senang betul org yang dah belajar agama terpengaruh dengan orang jahil?

[Sahara Ep.6]:

- scene Izlan watak hero belajar solat dan mengaji al-Quran dari budak kecik nama Amir.
- scene Sahara jatuh lubang buatan seteru dalam sekolah yang telah mencederakan dia, pengsan dalam tu.
- scene Izlan kena fitnah mencuri then kes kecurian tu solve akhirnya. Hero bebas fitnah.
- Sahara dijumpai kakinya sahaja cedera.
- Balkis jadi baik. Mula pakai elok2 Sahara yang perbetulkan pemakaiannya.

[Sahara Ep.7]:

Pro:
- scene Badrol tolong kumpul tahi lembu dan akhirnya boleh jual untuk baja. Pengajaran yg menginsafkan buat Badrol yang suka mencuri dan mula faham kesusahan cari duit.
- scene Balkis mulai positif dalam perubahan pemakaian.
- scene Izlan si hero belajar wudhuk dari poster pengambilan wudhuk. belajar sendiri cara solat dan boleh solat dah.

Kepincangan:
- Sahara dah tak lagi berpurdah depan Izlan dan orang lain. Bila dipuji Izlan, baru dia cepat-cepat tutup balik.

[Sahara Ep.8]:

- scene Izlan praktis solat sehingga terlupa roti yang dibakar dalam pembakar roti jadi hangus berasap.
- scene Ghazali kawan Izlan kena bola kat muka dia sampai lebam gara2 Mubarak.
- scene Izlan pergi jumpa Sahara di tingkap dapur nak bgtau dia dah ready nak jumpa ayah Sahara, nak buktikan dia dah berjaya solat.
- scene ayah Sahara ajar Izlan tips-tips khusyuk solat.
- scene Izlan pergi jumpa lagi Sahara dekat perpustakaan dan tanya kenapa Sahara pakai purdah.
- scena Bella seteru Sahara yang berpura2 jadi kawan baik Sahara nak bawa Sahara ke klinik untuk ubati kaki Sahara yang belum baik akibat jatuh lubang tempoh hari.

[Sahara Ep.9]:

Kepincangan:
- scene Ghazali kawan Izlan cuba luahkan perasaan pada Balkis dalam perpustakaan. Then tak jadi. Lepas tu Balkis dengan selambanya tarik tangan Ghazali (pegang lengan lapik baju lagi) sebab tak puas hati tatau apa Ghazali nak luah sebenarnya.
- scene Badrol dan seorang pelajar perempuan bercintan-cintun dalam sekolah agama depan-depan orang. Hairan, boleh ke berdua-duaan dengan perempuan dalam sekolah agama? Sebenarnya scene ni untuk tunjuk Badrol rapat ngn pompuan ni just utk curi wallet dia. Sebab Badrol ni kaki pencuri. Episod ni tak insaf lak si Badrol ni.


Episod ni tentang:
- scene Bella bawa Sahara ke klinik dan setelah dapat keputusan X-Ray kaki Sahara, Bella telah menyuruh Sahara tunggu di luar dan dia yang ambil keputusan X-Ray. Kaki Sahara retak teruk dan jika tak operate akan bertambah teruk. Bella tak bgtau Sahara dan rahsiakan utk biarkan Sahara lebih menderita.
- scene Badrol dan Mubarak cubaan menipu dan mencuri di kedai runcit. Badrol curi jajan, Mubarak tumpang makan sekali tanpa peduli halal haram.
- scene pelajaran al-Quran dalam kelas oleh ustazah. Scene Sahara baca Ya Sin.

[Sahara Ep.10]:

- Scene Sahara jumpa Izlan, menangis sebab ayah Sahara dah ada calon terbaik untuk Sahara. Sahara minta Izlan lupakan dia.
- Scene Mubarak jumpa Balkis. Mubarak main-main sumpah dan kata cintakan Balkis. Balkis minta Mubarak tampilkan saksi sebagai bukti Mubarak cinta ikhlas Mubarak terhadapnya. Balkis minta Mubarak tampilkan Ghazali as bukti. Sekarang, Balkis-Ghazali-Badrol. Seorang perempuan di antara dua lelaki. Situasi fitnah walaupun tempat tu ada lagi pelajar-pelajar perempuan lain. Kenapa pelajar lelaki dan perempuan bebas berada di suatu tempat bersama-sama ya? Pelajar agama ni.
- Scene Badrol ngayat pompuan dan duduk bersebelahan berduaan (untuk mencuri lagi) sedangkan ada pelajar2 lelaki lain lalu lalang di situ. Takde siapa pun tegur perbuatan tu salah?
- Scene Izlan akhirnya dipertimbangkan jadi calon menantu ayah Sahara dengan memberikan soalan apakah "Istiqamah" yg perlu dijawab dalam 10 hari.
- Scene Izlan pergi ke Aspuri pompuan untuk pinjam kitab tentang Istiqamah. Pergi senyap2 pada malam hari.
- Scene Izlan gigih cari makna Istiqamah tu apa
- Scene Bella terus nak menjahanamkan Sahara dengan berpura-pura buat baik pada Sahara. Hasratnya biar Sahara lumpuh kaki.
- Scene Ghazali cari cara meluahkan cara cinta pada Balkis dengan yakin.


Episod 11 dan seterusnya saya serahkan pada anda untuk membuat penilaian sebab ceritanya agak bosan dan mendatar. Jujurnya ada isi yang disampaikan, namun oleh kerana tidak kena kaedah dan cara buat kita rasa terganggu untuk meneruskan hasrat menontonnya sampai akhir.

Kepada para pengarah filem dan drama, tolonglah kreatif sikit dalam hasilkan drama dan filem. Tidak semestinya kena buat di sekolah agama barulah dinamakan itu Islamik. Tidak semestinya kena berpurdah barulah dikatakan Islamik. Berfikirlah di luar kotak. Kalau dah tak ada idea sangat, pilihlah novel Islamik yang laris dan bermutu kemudian terjemahkan ke layar perak dan filem dengan mendapatkan khidmat nasihat ilmuwan Islam dan para ustaz untuk menghasilkan sebuah cerita yang betul-betul Islamik.

Kesimpulannya, penonton seperti saya merasa cinta Islamik dalam drama ini akhirnya nampak menjengkelkan.
0

Allah swt pun selawat..


Surah al-Ahzab ayat 56

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.




Back to Top